Na początku tego stulecia kwestie bezpieczeństwa cybernetycznego stały się jednymi z najważniejszych zagadnień z jakimi obecnie się borykamy. Jeszcze dziesięć lat temu zakupy przez internet stanowiły rzadkość, bankowość internetowa była w powijakach i nie donoszono co dzień o masowych wyciekach danych z serwisów dużych marek. Wraz ze wzrostem świadomości, że informacje przekazywane za pośrednictwem internetu powinny być chronione, rozpowszechniło się stosowanie na stronach www certyfikatów SSL, co obecnie stanowi już normę.
Czy certyfikaty SSL są obecnie wymagane?
W dzisiejszych czasach większość świadomych użytkowników internetu zanim założy profil w sklepie internetowym, wpisze dane do formularza kontaktowego czy dokona zakupu karta kredytową, najpierw weryfikuje czy na pasku adresu w wyszukiwarce pojawi się specyficzna zielona kłódka. Jeśli zatem na stronie firmy, szkoły, gabinetu medycznego, ubezpieczyciela, stowarzyszenia czy nawet zwyczajnego bloga użytkownicy wprowadzają jakiekolwiek informacje, powinna mieć ona wdrożony certyfikat SSL, który je zaszyfruje i przekaże za pośrednictwem protokołu https. Certyfikaty SSL zmniejszają znacznie ryzyko przechwycenia lub zmiany danych przez nieuprawnione podmioty oraz uniemożliwiają przekierowaniu na inne, niepożądane i niebezpieczne strony www. Posiadanie certyfikatu SSL na stronie firmowej buduje wiarygodność marki, podnosi zaufanie klientów i komunikuje im o bezpieczeństwie transakcji. Jaki certyfikat wybrać? Wszystko zależy od tego ile domen i subdomen chcemy chronić. Certyfikat SSL Wildcard chroni pojedynczy adres domeny i wszystkie jego subdomeny. Certyfikat Multi-Domain SSL pozwala zabezpieczyć do 100 domen i subdomen. Popularny certyfikat Positive SSL, który zabezpiecza pojedynczą domenę, sprawdzi się w przypadku niewielkich stron internetowych czy prywatnych blogów. Natomiast certyfikat EV o najsilniejszym szyfrowaniu jest dedykowany dla stron korporacyjnych, organizacji pozarządowych oraz branży e-commerce.
Użycie certyfikatu SSL może podnieść pozycję strony
Ostatnio znaczenie certyfikatów SSL wzrosło również z innej przyczyny. Przeglądarka Chrome, która jest w tym momencie najpopularniejsza na świecie, w 2017 r. zaczęła oznaczać strony nie stosujące certyfikatu SSL za potencjalnie groźne dla internautów (w pasku adresowym pojawia się informacja “Niezabezpieczona”). Od tego także czasu zapewnienie bezpieczeństwa danych wprowadzanych na stronie stało się jednym z bardzo istotnych czynników rankingowych, który jest brany pod uwagę przez algorytm Google podczas określania pozycji strony w wynikach wyszukiwania. Tym samym jeśli zależy nam na zwiększeniu szans na zdobycie dobrych pozycji przez naszą witrynę, bez znaczenia czy to witryna firmowa czy prywatna, założenie certyfikatu SSL wydaje się wymagane.