Każdy pracodawca powinien zadbać o ewidencję czasu pracy. Wymóg ten określa prawo pracy. Ewidencja musi dostarczać dane na temat tego, ile godzin w poszczególnym dniach był w pracy konkretny pracownik oraz musi uwzględniać również dni wolne . Kontrola czasu pracy okaże się też niezbędna do rozliczania pracowników oraz pozwala obliczyć, jak dużo godzin naprawdę wykorzystują na swoje zadania. Jak więc ją prowadzić? Jakie rozwiązania okażą się pomocne dla pracodawcy oraz usprawnią kontrolę czasu pracy?
Łatwa kontrola czasu pracy
Kontrolę czasu pracy znacznie usprawnią nowoczesne narzędzia. W wielu przedsiębiorstwa codziennością stało się obecnie wykorzystanie w tym celu elektronicznych urządzeń, które obliczają, ile czasu pracownik przebywał w pracy. Firma musi dostarczyć załodze w odpowiednie karty, które po zbliżeniu do czytnika rejestrują rozpoczęcie pracy lub wyjście z zakładu, a także okazjonalne wyjście na drugie śniadanie. Komputerowa kontrola czasu pracy zdaje egzamin tak w największych, jak mniejszych firmach.
Prawo na temat kontroli czasu pracy
Pamiętajmy, iż dane zebrane dzięki elektronicznym systemom do kontroli czasu pracy muszą być udostępnione do zapoznania się pracownikom – jeśli tego zażądają. Kategorycznie zabronione są również próby ich zmieniania: kiedy takie działanie wyjdzie na jaw, pracodawca powinnien przygotować się na postępowanie w prokuraturze.