Podstawowe informacje o diecie dla osób starszych

Mnóstwo schorzeń, które dotykają osoby starsze jest efektem złego odżywiania. Problem szczególnie istotny jest w przypadku seniorów żyjących samotnie – nieczęsto robią zakupy, a to skutkuje ograniczeniem spożywania produktów nieprzetworzonych i zastąpieniem ich konserwami lub daniami w proszku. Niedobory ważnych składników odbijają się na zdrowiu seniorów, lecz wielu opisywanych trudności da się ustrzec – wystarczy wprowadzić właściwą dietę. Jak więc powinna wyglądać dieta dla starszych? Które produkty powinny być w niej zawarte?

Dieta dla starszych – jakie pokarmy?

Dieta dla seniorów bezwzględnie powinna dostarczać nienasycone kwasy tłuszczowe – raz na 7 dni powinniśmy zatem zjeść tuńczyka lub śledzia. Ze względu na pozytywne działanie na układ krążenia, w diecie dla osób starszych nie może zabraknąć mięsa drobiowego. Wołowina dostarcza nam żelaza, natomiast wapnia dostarczy nam nabiał – jak najczęściej jedzmy kefiry, białe sery oraz świeże mleko. Najważniejszymi składnikami diety ludzi starszych okazują się przetwory zbożowe – razowe chleby, kasze oraz kluski. Przygotowując dietę dla seniora można także zastosować specjalistyczne napoje, zawierające wszystkie niezbędne substancje odżywcze , jak również suplementy z witaminami.

Najpopularniejsze błędy przy diecie dla starszych

Pamiętajmy, iż nawet najlepiej zaplanowana dieta dla starszych nie przyniesie oczekiwanych efektów, gdy nie wyłączymy z jadłospisu groźnych pokarmów. Unikajmy zwłaszcza mięsa wieprzowego, bo zawiera spore ilości cholesterolu. Z podobnego względu zmniejszmy ilość dostarczanych żółtek – jedzmy je maksymalnie dwa razy na 7 dni. Białka jaj można natomiast jeść bez ograniczeń – pozytywnie wpływają na budowę tkanki mięśniowej.

Recomed