Jak efektywnie pracować w domu?

Jak dotąd praca zdalna stanowiła dodatek do pracy biurowej. Na ogół była pewną formą korzyści dla pracownika. Dzisiaj przez nadal utrzymujący się stan pandemii wielu z nas siedzi w tzw. home office. Jednak nie wszyscy umieją poradzić sobie z tym systemem pracy. Kluczem jest stosowna organizacja. Jak zatem zaplanować sobie pracę w warunkach domowych?

W związku z obecną sytuacją epidemiologiczną, mnóstwo korporacji postanowiło przenieść na systemem home office. Dla odsetka pracowników, którzy nie mieli wcześniej doświadczenia z takim trybem pracy, efektywna organizacja czasu jest ogromnym problemem, gdyż wymusza dostosowanie się do paru nowych reguł.

Jak stworzyć wygodne miejsce do pracy w mieszkaniu?

Na wstępie należy wyznaczyć sobie optymalne miejsce do pracy. Idealną opcją jest pokój specjalnie dla niej przeznaczony. Jednakże nie zawsze jest to wykonalne. Czasami posiadamy jedynie kilka metrów kwadratowych przestrzeni na ustawienie stolika lub biurka i to również się sprawdzi. Ważne jest jednak to, żeby strefa pracy była rozdzielona od strefy prywatnej. Koniecznie musimy również zwrócić uwagę na oświetlenie, by w miarę możliwości było naturalne.

Jak tanio zorganizować miejsce do pracy? Jeśli nie posiadasz w mieszkaniu ergonomicznego krzesła czy biurka to polecamy zdecydować się na jego kupno na wyprzedaży bądź sprawdzić regionalne propozycje sprzedaży w sieci.

Skrupulatne planowanie trybu pracy

W czasie pracy poza biurem kluczowa jest samodyscyplina i sumienność w realizowaniu zadań. Powinniśmy działać tak samo, jak w trakcie pracy w biurze. W przypadku, gdy nasze godziny pracy są elastyczne, to zalecamy wybrać te, w których pracujemy najwydajniej. Trzeba pamiętać, żeby w godzinach pracy nie planować domowych obowiązków. Najlepszym sposobem na zwiększenie koncentracji się na pracy jest zastosowanie metody Pomodoro, polegającej na 25 minutowych cyklach pracy z 5 minutową przerwą pomiędzy kolejnymi czynnościami oraz wyciszenie powiadomień z mediów społecznościowych.

Dress code a home office

Cały dzień spędzony w dresie pomimo, że zdaje się być wygodnym pomysłem, może mieć niepożądany wpływ na naszą produktywność. Domowy strój może być tak wygodny, że będzie wywoływać stan odprężenia. Aby do tego nie doprowadzić warto zadbać o swoją prezencję, zwłaszcza jeśli w godzinach pracy zdarzają się konsultacje online. Poczujemy się wtedy bardziej profesjonalnie.

Zachowanie relacji pomiędzy kolegami z pracy

W przypadku przejścia na zmiany pracy na home office znikają tradycje biurowe jak poranne konwersacje przy herbacie, wspólny dojazd czy wyjście na lunch. Do podtrzymania koleżeńskich stosunków ze współpracownikami warto zastosować darmowych komunikatorów typu Messenger. W razie konieczności omówienia czegoś jednocześnie z większą grupą pracowników, wygodniejsze będzie zebranie online przez Google Meet, Skype lub Zoom. Jeśli czujemy potrzebę rozmowy, nie obawiajmy poruszyć z przyjaciółmi z pracy także tematów osobistych. W home office wyjątkowo ważne jest znalezienie komfortu mentalnego, zwłaszcza kiedy nieczęsto spotykamy ze znajomymi.