W naszym kraju tworzy się coraz więcej ścieżek rowerowych, aczkolwiek i tak nie dorastamy w tej sferze na przykład Stanom Zjednoczonym. Zobaczmy z jakich materiałów powinny być wykonane ścieżki rowerowe, aby były całkowicie komfortowe dla przemieszczających się przez nie ludzi.
Czym charakteryzują się komfortowe ścieżki rowerowe
Profesjonalnie skonstruowana ścieżka musi być wydzielonym traktem, po którym odbywa się intensywny ruch jednośladów, wyróżnionym symbolem roweru. W zdecydowanej części polskich miast na ogół wykonana jest z tzw. polbruku, co może być groźne, bo taka konstrukcja niesie ze sobą większe zagrożenie upadkiem. Nie ulega wątpliwości, że lepsze jest stabilne podłoże poliuretanowe. Trzeba także pamiętać, że ścieżki rowerowe są niezwykle często uczęszczane, zmagają się z niesłychanym nasileniem jednośladów. Najważniejszym ich kryterium jest więc odporność na czynniki zewnętrzne, oraz niszczycielskie uwarunkowania pogodowe (wysoką temperaturę, mróz, mocny deszcz, śnieg, odmarzanie).
Jakie są najczęściej spotykane komponenty nawierzchni ścieżek rowerowych
Nowoczesne ścieżki rowerowe pomalowane są powłoką antypoślizgową, która wyklucza groźne sytuacje i znacząco oddziałuje na wygodę rowerzystów. Stosowana jest przeważnie na podłożu bardzo stabilnym. Często spotykana jest także stworzona z barwionych żywic nawierzchnia użytkowa, której parametry hamujące znajdują szerokie zastosowanie. W innych krajach wcale nie są budowane ścieżki zrobione z popularnego u nas polbruku.